Karl Lagerfeld: een icoon

Karl Lagerfeld is een van de grootste ontwerpers van deze tijd. De modeontwerper, werd in 1933 geboren als Karl Otto Lagerfeldt in Hamburg, Duitsland. Zijn vader was Duits, zijn moeder een Zweedse. De ontwerper van Chanel, Fendi en zijn eigen label die hij naar zichzelf vernoemd heeft, heeft ook nog twee zussen: Martha Christiane (1931) en Thea, een oudere halfzus uit een eerder huwelijk van zijn vader. 

WOII

Karl Lagerfeld groeide op in een welvarend gezin. Toen de macht van Hitler steeds groter werd, vertrok het gezin Lagerfeldt naar het platteland, ver in het noorden van Duitsland. Volgens de ontwerper heeft hij nooit echt iets meegekregen van de oorlog. 

Lagerfeldt of Lagerfeld?

Als kind was Karl Lagerfeld al heel erg geïnteresseerd in mode. Hij knipte plaatjes uit modemagazines, en was kritisch op de outfits van zijn medeleerlingen. Op zijn veertiende zette Lagerfeld een stap die cruciaal was voor de rest van zijn leven. Hij verhuisde naar Parijs, voor een carrière in de mode. Hij haalde de t van Lagerfeldt uit zijn naam; volgens de ontwerper was Lagerfeld commercieel een betere naam.

Upcoming designer 

Op zijn tweeëntwintigste wordt Lagerfeld tweede in een design competitie. De toen nog onbekende Yves Saint Laurent wordt eerste. Lagerfeld gaat aan de slag bij Pierre Balmain. Daar werkt hij drie jaar. Daarna gaat de ontwerper aan de slag bij Patou, Krizia, Charles Jourdan en Valentino als freelance ontwerper.

Een paar jaar later sluit de ontwerper zich aan bij Fendi. Karl Lagerfeld was verantwoordelijk voor het dubbele f-logo van het modehuis. Ondertussen gaat de ontwerper ook werken voor Chloé. 

Chanel

De bezige bij gaat in 1983 ook aan de slag bij Chanel. Lagerfeld ruilt op dat moment Chloé in voor Chanel. Het merk staat aan de rand van de afgrond: na het overlijden van Gabrielle Bonheur ‘Coco’ Chanel in 1971 is de populariteit van het modehuis heel erg gedaald. Karl Lagerfeld snapte wel waarom. “No one wanted to be told by an old lady that miniskirts and jeans weren’t chic. The result was that she lost her power and in the end no one cared about what she did.” 

Het was aan hem om het beroemde modehuis weer op de kaart te zetten. En dat lukt hem. Zo veranderde hij de klassieke 2.55 handtas van Chanel. Het dubbele Chanel c-logo zoals we die nu kennen, werd heel groot op de voorkant van de tas geplaatst in plaats van aan de binnenkant. De ready to wear collecties van Chanel werden ook steeds toegankelijker: Kaiser Karl – zoals hij soms (spottend) wordt genoemd – behield de gouden accenten, tweed en de grote kettingen, maar vertaalde dat naar zijn eigen ideeën. De campagnes (zowel foto als video) voor Chanel worden ook allemaal door de ontwerper zelf gefotografeerd.

Ondertussen werkt de ontwerper dan nog steeds voor Fendi en richt hij zijn gelijknamige label Karl Lagerfeld op. Zijn eigen label komt in de jaren tachtig echt van de grond. 

Andere talenten

De ontwerper heeft een zwak voor kunst en literatuur – dat is niet gek als je kunst hebt gestudeerd in Italië. Lagerfeld spreekt Duits, Frans, Engels en Italiaans. De video director, fotograaf en ontwerper heeft ook een eigen uitgeverij genaamd 7L. De ontwerper heeft ook een 7L boekenwinkel in Parijs. 

De ontwerper die in het openbaar vrijwel altijd een zwart pak draagt met een witte overhemd en een zwarte zonnebril, pakt de dingen graag anders aan. “What I really like is what I’ve never done before”, zegt de ontwerper. Zo was de ontwerper de eerste die in 2004 een collaboratie aanging met de high fashion retailer H&M. Hij ontwierp ook een nieuw uiterlijk voor het Coca Cola Light flesje. Als kunstliefhebber ontwerpt Kaiser Karl graag opera kostuums.

Modehuizen

De ontwerper wordt wereldwijd geprezen om zijn werk voor Chloé, Fendi en Chanel. Vooral zijn innovatieve ideeën worden met open armen ontvangen. De ontwerper onderzoekt graag oude collecties en neemt dan ook graag de tijd om in archieven te duiken als inspiratiebron voor nieuwe collecties. Er wordt beweerd dat de ontwerper graag tweedehands winkels bezoekt.